esc_attr( get_the_title( $cat_image ) )

Rogue listmaking and China’s wealthiest

Rogue listmaking and China’s wealthiest

Last week, the Hurun Report released the top two on its 2009 China rich list, a ranking of the wealthiest people on the mainland: Wang Chuanfu at $5.1 billion, whose company makes electric cars and batteries, and Zhang Yin at $4.9 billion, whose company produces recycled paper products. The rest of the list comes out this month.

A few things about these two titans and the rich list and its older versions interested me. First, as the United States’ billionaires are getting fewer and poorer, China’s are getting more plentiful and richer. There are now 131 dollar billionaires in China — compared with around 350 in the United States.

Second, an exceedingly obvious point but one to marvel at: Rich people in China own companies which make things. The country remains the organ that produces the world’s stuff — batteries, cars, paper, widgets, tires, you name it. And these companies remain relatively undiversified, vertically, not horizontally. One member of the rich list, for instance, owns a company that produces pig feed. 20 years from now, he might own a conglomerate that makes pig feed, feeds it to pigs, slaughters them, and sells the meat. Then, 20 years from then, he might own a holding company which subcontracts out all of those functions to workers and producers in cheaper markets.

In contrast, the 10 richest people in the United States (in descending order: Bill Gates, Warren Buffet, Larry Ellison, assorted Waltons, Michael Bloomberg, and Charles and David Koch) run diversified companies which trade in finance, technology, information, and real estate.

I also took a bit of interest in the producer of the Hurun Report — one Rupert Hoogewerf. He’s a Luxembourgian alumnus of the accounting firm Arthur Andersen who produced Forbes’ China rich list between 1999 and 2003. At that point, it seems that Forbes fired him, possibly due to "public doubts and questions of the accuracy and authority of the wealth ranking year after year," according to state paper China Daily. It added: "It is understood that he received no compensation settlement from Forbes."

The official line is that Forbes simply decided to have a Shanghai editor manage the production of the list. But I like the idea of list-maker Hoogewerf going rogue. Does make you wonder about the accuracy of those lists, though…