esc_attr( get_the_title( $cat_image ) )

WikiFakes watch: Russia

WikiFakes watch: Russia

Pakistan isn’t the only country where the media is playing fast and loose with WikiLeaks "scoops," Radio Free Europe’s Claire Bigg reports:

According to the magazine "Russky Reporter," for example, the famous walkout by Western diplomats during Iranian President Mahmud Ahmadinejad’s speech to the United Nations in September 2009 was not spontaneous and had in fact been planned by Washington.

The magazine, citing WikiLeaks documents, claimed in a December 2 article that U.S. officials gave detailed instructions to EU representatives on when to leave the room during Ahmadinejad’s speech. The claim, if substantiated, could be deeply embarrassing to the United States.

But unlike other media reporting on the WikiLeaks revelations, "Russky Reporter" provided no documents to back up its allegations. An extensive search of the WikiLeaks database fails to yield relevant U.S. cables, causing some analysts to suggest the magazine might be exploiting WikiLeaks to propagate false information.

 

It’s a good catch, but I have to say that if I were a Russian propagandist, I might aim a little higher. Why not allege that the U.S. plotted the Orange Revolution? Or that Russian opposition leaders are on the U.S. payroll? Or that the proposed missile defense shield in Eastern Europe is indeed targeted at Russia not Iran? The Ahmadinejad walkout was a significant gesture but not exactly a historic turning point. Perhaps they were trying to avoid the Pakistani mistake of making the deception too obvious.