What a Russian minister didn’t say about Assad

What a Russian minister didn’t say about Assad

On Tuesday, Al-Watan, a Saudi newspaper, quoted Russian Deputy Foreign Minister Mikhail Bogdanov saying that Syrian President Bashar al-Assad had agreed to step down after months of trying to quash the Syrian uprising. It’s not unusual for public figures to take back inflammatory statements after they make them. But in this case, the Russian foreign ministry is denying that the interview happened at all.

According to Al-Arabiya, Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said in a public statement on Tuesday:

"We would like to point out that this report does not correspond with reality, and the Russian special envoy gave no such interview."


Zakharova also claimed that there was a "propaganda war" being waged over Syria and accused media outlets of disseminating "blatant disinformation."

In an attempt to defend its credibility, Al-Watan published a recording of the alleged interview on its website. The speaker, who identifies himself as Bogdanov, also claims (in remarkably fluent Arabic) that Assad’s brother, Maher al-Assad, had lost his legs in the July bombing of a key government headquarters in Damascus and was "fighting for his life." According to the AFP, the voice on the recording "sounded different from the voice of Bogdanov in videos available online."

The Al-Watan story was picked up by quite a few news outlets, most of which have since amended their reports after the Russian statement. A few Israeli and Arab news outlets continue to post their original stories on the incident.

On another front of the Syrian misinformation war, the Reuters blogging platform was hacked yet again on Wednesday. This time, the hackers falsely posted a report stating that Saudi Arabia’s Foreign Minister, Prince Saud al-Faisal, had died.

As Foreign Policy posted earlier this month, hackers supporting the Syrian opposition had previously hijacked one of the Reuters blogs on August 3, posting false reports of rebel gains in Syria. In a separate incident, pro-regime hackers fought back on August 5 by commandeering a Reuters Twitter account, which they used to tweet about a rebel collapse in Aleppo and accuse the White House of providing arms to al-Qaeda militants in Syria.

All this lends at least some credibility to the Russian claim of a propaganda battle over the Syrian uprising. If there is a war of disinformation, it would seem that the worst casualties are the media organizations whose reputations have been damaged, sometimes by cyberattacks, sometimes by failure to thoroughly verify information.